کد مطلب:212994 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:279

امام صادق و زیارت عتبات
بیشتر زیارت های ائمه علیهم السلام به ویژه زیارت امیرالمؤمنین وسیدالشهداء علیمهاالسلام و روایات بسیار در فضیلت زیارت آن ها از امام صادق(ع) نقل شده است. امام صادق(ع) بارها همراه برخی از اصحاب خاص خود به زیارت مرقد مطهر امیرالمؤمنین مشرف شد. [1] محدث بزرگوار شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان می نویسد: امام صادق(ع) فرمود: «چون زیارت كنی جانب نجف را، زیارت كنی عظام آدم و بدن نوح علیمهاالسلام و پیكر علی بن ابی طالب(ع) را. زیرا با این كار زیارت كرده ای پدران گذشته و محمد(ص) خاتم پیغمبران و علی(ع) و بهترین اوصیا را» [2] .

در مفاتیح الجنان آمده است: سید بن طاووس می گوید: صفوان جمال روایت كرده است! «چون با حضرت صادق(ع) وارد كوفه شدیم آنگاه كه آن حضرت نزد منصور دوانیقی می رفتند، فرمود كه ای صفوان شتر را بخوابان كه این نزدیك قبر جدم امیرالمؤمنین(ع) است. پس فرود آمدند و غسل كردند و جامه را تغییر دادند و پاها را برهنه كردند و فرمودند: تو نیز چنین كن. پس به جانب نجف روانه شدند و فرمودند كه گامها را كوتاه بردار و سر را به زیر انداز كه حق تعالی برای تو به عدد هر گامی كه بر می داری صد هزار حسنه می نویسد و صد هزار گناه محو می كند و... پس آن حضرت می رفتند و من می رفتم همراه آن حضرت، با آرامش دل و بدن و تسبیح و تنزیه و تهلیل خدا، تا رسیدیم به تلها (تپه های مورد نظر) پس ایشان به جانب راست و چپ نظر كردند و با چوبی كه در دست داشتند خطی كشیدند. پس فرمودند: جستجو نما. پس طلب كردم اثر قبری یافتم.

پس آب دیده بر روی مباركش جاری شد و گفت: انا لله و انا الیه راجعون و گفت: السلام علیك ایها الوصی... سپس خود را به قبر چسبانیده و گفتند: بابی انت و امی یا امیرالمؤمنین و... پس برخاست و بالای سر آن حضرت چند ركعت نماز خواند و فرمود:....

صفوان می گوید: به آن حضرت گفتم: اجازه می دهید اصحاب خود را خبر دهم از اهل كوفه و نشان دهم به آنها این قبر را. فرمودند: بلی و درهمی چند هم دادند كه من قبر را مرمت و اصلاح كردم.

همچنین سیف بن عمیره می گوید: پس از خروج امام صادق(ع) از حیره به جانب مدینه، همراه صفوان بن مهران و جمعی دیگر از شیعیان به سوی نجف رفتیم. پس از اینكه از زیارت امیرالمؤمنین(ع) فارغ شدیم، صفوان صورت خود را به كربلا برگرداند و گفت: از كنار سرمقدس امیرالمؤمنین زیارت كنید حسین(ع) را كه اینگونه با ایما واشاره امام صادق زیارت كرد او را. پس صفوان همان زیارت عاشورا را كه علقمه از امام باقر(ع) روایت كرده بود، با نمازش خواند وسپس با امیرالمؤمنین(ع) وداع كرد و سپس به جانب قبر حسین(ع) اشاره كرد و ایشان را هم وداع كرد به دعاء بعد از زیارت عاشورا.

پس از ختم دعا به صفوان گفتیم: اما علقمه دیگر این را روایت نكرده بود. صفوان گفت: هر چه انجام دادم و خواندم چیزی است كه امام صادق(ع) انجام داده بود و مرا به آن سفارش كرده بود. [3] .


[1] كافي، ج 6، ص 347.

[2] مفاتيح الجنان، باب زيارات مخصوصه اميرالمؤمنين.

[3] همان، زيارت سوم مطلقه اميرالمؤمنين و ذيل زيارت عاشورا.